NIEUWSBULLetin

NIEUWSBULLETIN 2021-06-18

In deze nieuwsbrief willen we jullie weer meenemen over alles wat er speelt bij de Enk.
Menigeen neemt zijn of haar vakantiedagen op om te genieten van een welverdiende zomervakantie. Corona staat inmiddels minder op de voorgrond en de meeste mensen hebben hun vaccinaties gehad. We zijn dankbaar voor het feit, ondanks het hoge aantal landelijke besmettingen van het afgelopen jaar, dat we open hebben kunnen blijven en dat we onze werkzaamheden onder goede omstandigheden hebben kunnen uitvoeren. Zo langzaamaan lijkt alles zich weer te normaliseren. We hopen er het beste van, de praktijk zal het uitwijzen.
Hieronder de onderwerpen die we met jullie willen doornemen:

• Personeel
  • Stagiaires
  • Verbouwing
  • ‘Landje’
  • Barbecue

Personeel
    Door ziekte zijn we genoodzaakt om iets harder aan de kar te trekken, maar vooralsnog gaat dit goed. Sinds kort is Frank gelukkig weer aardig herstelt, wel nog met de nodige lichamelijke restricties, maar het gaat de goed kant op. Mathijs is nu helaas volledig uitgevallen. Dat spijt ons enorm, mede ook omdat we hem ervaren als een hele fijne collega. Weliswaar onze Benjamin, maar zeker ook een collega met veel potentie. We geven hem de tijd en de ruimte om goed te kunnen herstellen.
    Tijdens de vakantie van Jacques zal onze vrijwilliger Jos Antonissen de busritten op zich nemen, daar zijn we natuurlijk superblij mee.
    Stagiairs
    Iris en Shaquill zijn onze stagiairs van dit jaar en blijven tot einde 2021. Iris loopt stage op de maandag en de dinsdag. Woensdag, donderdag en vrijdag zijn de dagen van Shaquill. Ondertussen staan er al weer nieuwe stagiairs ingepland vanaf september. Dit loopt dus op rolletjes en dat is prettig. We nemen alleen nog jaarstages aan, mede ook om continuïteit en rust te kunnen garanderen.
    Verbouwing
    De verbouwing aan de voor pui verloopt gestadig. Het is een vooruitgang qua uitstraling, al met al zal het er alleen maar beter en mooier op worden. Om de warmte buiten de deur te houden, vooral boven in het atelier kan het erg warm worden, willen we graag markiezen  plaatsen. Hopelijk lukt het ons om deze voor een gunstige prijs te kunnen verkrijgen.
    ‘Landje’
    Ons landje begint steeds meer vorm te krijgen. De bomen en hagen zijn gepland, het gras is gezaaid, de wilde bloemenstroken staan al volop in bloei, het prachtige schapenhek is geplaatst, een bron is geslagen, zodat we bij droogte kunnen sproeien en we hebben een start gemaakt met de moestuin. Van de “Vrienden van de Stichting” hebben we een donatie van 650 euro gekregen. Dank hiervoor!
    Om de bewoners van Lemelerveld op de hoogte te houden waar we mee bezig zijn, heeft er 2x een artikel in de Lemelervelder gestaan evenals de ‘Sukerbiet’ en Dalfsennet.
    Onze laatste aanschaf is een 2e hands zitmaaier waar onze jongens de grasstroken mee kunnen maaien.
    Barbecue
    En ja hoor….het mag en kan weer…!!
    Onze jaarlijkse barbecue.
    Donderdag de 24e hebben we een gezellig samenzijn met onze deelnemers en vrijwilligers en gaan we genieten van al het lekkers.
    Ook deze keer willen we via deze weg onze hardwerkende vrijwilligers bedanken voor hun inspanningen en werkzaamheden. Onze dank is groot.

Tot de volgende nieuwsbrief en een fijne zomer gewenst voor iedereen.
    Een hartelijke groet,
    Team de Enk
    Frank, Jacques, Jet, Marianne en Mathijs

NIEUWSBULLETIN 2021-04-06

Het is al weer april 2021 en zoals jullie van ons gewent zijn vinden we het belangrijk om iedereen op de hoogte te houden over wat er allemaal speelt bij Stichting de Enk. Het voorjaar staat voor de deur. Inmiddels is het ook alweer het tweede voorjaar wat in het teken staat van corona. We merken dat het een grote impact heeft op iedereen in de maatschappij, zo ook met onszelf, het bedrijf en onze deelnemers.
Hieronder de onderwerpen die aan de orde komen in deze nieuwsbulletin.
Personeel
Inmiddels werken we nu zo’n 5 maanden als team in onze huidige setting. Ons doel is om steeds zo open en transparant mogelijk naar iedereen te communiceren. Waarin begrip, zorgvuldigheid, een luisterend oor en het creëren van een hartelijke en warme werksfeer centraal staan. Als team trekken we gezamenlijk op, proberen we eenheid uit te stralen en versterken we elkaar zoveel mogelijk in onze kwaliteiten.
We voelen ons gesteund door onze vrijwilligers, vooral ook nu Frank een tijdje uit de running is. Frank is door zijn rug gegaan en dit heeft tijd nodig om te herstellen. We merken dat we hem allemaal missen op de werkvloer en hebben er tevens alle vertrouwen in dat hij na enige tijd zijn werkzaamheden weer zal kunnen hervatten.
Marianne heeft nu bijna een half jaar mogen proeven aan het management schap. Dit gaat haar goed af, het geeft de nodige verantwoordelijkheid, maar ook hierin proberen we elkaar zoveel mogelijk te ondersteunen, taken over te nemen en deze daar waar mogelijk gelijkmatig te verdelen.
Corona
Tot op heden mogen we in onze handen wrijven dat corona nog steeds buiten ons bedrijf is gebleven. Daar zijn we dankbaar voor. We hebben er steeds rekening mee gehouden, daar zijn we ook alert op, dat we vanwege een ziektegeval tijdelijk zouden moeten sluiten. Gelukkig kunnen we nog steeds ‘normaal’ doorwerken. We zijn trots op onze deelnemers die,  ondanks alle beperkende coronaregels, het nog steeds weten vol te houden. Natuurlijk zien en ervaren we ook de dipjes waar een ieder soms in zit. Maar toch gaat het over het algemeen goed.
Een aantal deelnemers zijn inmiddels gevaccineerd. Ook wij als personeel hebben onze eerste prikken gehad. Dat geeft toch wat lucht en ontspanning. Feit blijft wel dat we ons, ondanks de vaccinaties, moeten houden aan de gouden regels: afstand houden en handen wassen. Geduld is een schone zaak in deze!!
Stagiaires
Zoals jullie van ons weten lopen er altijd stagiaires bij ons rond die ervaring kunnen opdoen in het werkveld. We proberen ze hierin zo goed mogelijk te begeleiden en te ondersteunen.
Afgelopen jaar zijn we begonnen met 3 stagiaires die helaas allemaal zijn afgehaakt. Zoals in het nieuws vaak is te horen komen studenten, vanwege de online schoollessen, niet voldoende tot hun recht waardoor ze niet meer in staat zijn om hun stages vol te houden. Erg jammer voor ons, maar het is niet anders. Gelukkig zijn er in het nieuwe jaar inmiddels weer 2 stagiaires voor een jaarstage bij ons van start gegaan, daar zijn we erg blij mee. We houden de moed erin!
Verbouwing
Het eerstvolgende onderhoudsproject staat inmiddels alweer op stapel. Het aanzicht van het pand zal aanzienlijk worden aangepast, daarmee zal de uitstraling vele malen aantrekkelijker worden en zal het vooraanzicht er meer uitspringen dan dat het nu doet en dat is precies de bedoeling. Ook zal de isolatie worden vernieuwd en verbeterd. Alles krijgt een lik verf en hopelijk kunnen we het ons permitteren om zonnescreens bij alle ramen boven te installeren. Dit laatste om de ergste warmte buiten de deur te houden.
Daarna hopen we toch ècht een verbouwingspauze in te lassen. Er staat namelijk nog een laatste grote verbouwing op stapel die tijd, werk en geld zal gaan kosten. De ruimtes waar de fiets- en brommerwerkplaats zijn gesitueerd en de ruimtes erachter, zijn hard aan vernieuwing toe. Hoe we alles gaan indelen is nog en kwestie van nadenken, overleggen, goed plannen en kijken wat financieel het meest haalbaar en aantrekkelijk is.
Waarom een pauze? We zijn ons er terdege van bewust dat we de laatste 2 jaar veel van onze deelnemers hebben gevraagd als het gaat om overlast en geduld. Voor een aantal deelnemers is het een groot avontuur, terwijl het van anderen juist veel vraagt vanwege de behoefte aan rust, regelmaat en zoveel mogelijk stilte.
Kaarsenmakerij
Het lijkt er de laatste maanden op dat mensen onze kaarsenmakerij steeds beter weten te vinden. De opdrachten trekken aan, waardoor we bijna weer op hetzelfde niveau zitten als toen de kaarsenmakerij in Luttenberg was. En dat is erg prettig.
‘Landje’
Sinds dit jaar heeft de familie Lenferink te Lemelerveld voor vijf jaar een stukje land, ongeveer en halve hectare, aan de Enk beschikbaar gesteld. De heer Prins, de vader van Kevin, heeft het land voor ons bewerkt en mooi vlak gemaakt. Insteek is om hier een paradijsje van te maken waar een aantal deelnemers hun werkzaamheden kunnen verrichten. Fruit- en inheemse bomen en struiken zijn inmiddels gepland, evenals 2 lange beukhagen. Het gras moet nog ingezaaid worden evenals het inzaaien van wilde bloemen voor de bijen en allerlei andere insecten. Aan de voorkant van het perceel zal een grote moestuin komen waar van alles zal worden verbouwd. Het gehele stuk zal worden omringd door een hekwerk met een landelijke uitstraling. Dit alles met als doel dat de Lemelervelders met plezier langs het stukje zullen gaan wandelen.
Pasen
De paasdagen zijn inmiddels achter de rug. Iedereen heeft een kleine eetbare attentie gekregen gemaakt door bakkerij van der Most te Lemelerveld. Het baksel was buitengewoon smeuïg…ha, ha,…helaas. Volgende keer beter!
Wederom willen we iedereen bedanken voor hun enorme inzet, vooral natuurlijk onze deelnemers. Bel gerust als u vragen heeft. Als u een keer wilt langskomen maken we een afspraak en houden we rekeningen met de gestelde coronaregels.
Op naar de volgende nieuwsbrief. We houden jullie op de hoogte.
Groetjes team De Enk

Nieuwsbulletin 2020-12-18

Het jaar zit er bijna op en we grijpen wederom de gelegenheid aan om jullie op de hoogte te houden over het reilen en zeilen binnen ons bedrijf, Stichting de Enk Lemelerveld, Leer- en werkbedrijf.
2020 is het jaar van corona. 15 maart jl. werd alles anders. De eerste golf is geweest en inmiddels zijn we beland in de tweede. Toch wordt deze golf heel anders ervaren dan de eerste. En toen was het 14 december 2020! Premier Rutte kondigt vanuit zijn torentje nog verder gaande maatregelen aan. We merken dat dit even een impact heeft op alle deelnemers. Gelukkig kunnen we met z’n allen gewoon doorwerken en ervaren we dat de onzekerheid en angst voor het grootste gedeelte naar de achtergrond zijn verdwenen. Alert zijn we nog steeds! Afstand houden en handen wassen voeren nog steeds de boventoon.
“Bij klachten blijf je thuis en je laat je testen”… dat geldt voor iedereen.
Het blijft een rare en bijzondere tijd, waarin de één meer onzekerheid en ongemakkelijkheid ervaart dan de ander. We zullen het ermee moeten doen. Ook in dit proces blijven we elkaar bij de Enk zoveel mogelijk steunen, zijn we een luisterend oor en proberen we iedereen te stimuleren om de structuur vast te houden, vooral dit laatste blijkt en blijft van groot belang.
Ondertussen hebben we niet stilgezeten en is er veel gebeurd en veranderd.
Personeel
1 november 2020 heeft Joop in kleine kring afscheid genomen, volledig rekening houdend met de corona regels. Zijn laatste werkweek stond in het teken van afscheid, niet groots gevierd, maar zeker klein maar fijn. Nu geniet hij van een welverdiend pensioen. Joop blijft nog verbonden met onze stichting door deelname aan de ‘Vrienden van de Stichting’.
Marianne heeft de managementtaken op zich genomen, ondersteund door Jet, Frank en Mathijs. Laatstgenoemde is vanaf 1 november 2020 voor 4 dagen per week als begeleider door ons aangenomen om ons team te versterken. Mathijs is 26 jaar, heeft ervaring met onze doelgroep en heeft 2 rechterhanden.
Zijn jonge geest kan een goede aanvulling zijn op alle al aanwezige vijftig plussers.
We hebben er vertrouwen in!
Stagiaires
We zijn niet alleen een leerbedrijf voor onze deelnemers maar ook zeker voor stagiaires die elk jaar bij ons de kans krijgen om ervaring op te doen met de werkzaamheden binnen ons bedrijf en onze deelnemers. We kiezen hier heel bewust voor omdat we graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen t.a.v. een groep jonge mensen die de begeleiders van de toekomst worden. We nemen ze graag mee aan de hand, zodat ze kunnen leren en groeien als mens en als begeleiders in de dop.
Verbouwing
We zijn blij met de jongste resultaten van de verbouwing van de afgelopen maanden. De keuken met doorbraak is helemaal klaar. Alles is geschilderd en gestuukt. De vloer in de keuken en hal is gelegd en gesponsord door Wagenmans Wonen te Lemelerveld, hoe fijn is dat. Ook de winkel is flink onder handen genomen. Alle elektriciteit is aangepast en vernieuwd, nieuwe plafonds, lambrisering over de verwarmingen, alles is gesausd en een aantal wanden zijn bedekt met hippe behangetjes die er op een prettige manier uitspringen. Na weken dicht te zijn geweest hebben we in de week vóór Sinterklaas in rap tempo de winkel weer ingericht en in kerstsferen gebracht. Nu zitten we er weer gezellig bij en vooral rond de feestdagen is dat een prettige gedachte.
Dankzij onze geweldige vrijwilligers kunnen we dit alles waarmaken. We zouden niet zonder ze kunnen!
Het eerstvolgende project staat inmiddels alweer op stapel. Het aanzicht van het pand zal aanzienlijk worden aangepast, daarmee zal de uitstraling vele malen aantrekkelijker worden en zal het vooraanzicht er meer uitspringen dan dat het nu doet en dat is precies de bedoeling.
Financieel
Financieel gaat het ondanks de verbouwingskosten en de corona vooralsnog goed. We staan er stabiel voor en dat houden we graag zo. Het blijft van groot belang hier wel steeds kritisch naar te kijken en de vinger aan de pols te houden. We zijn afhankelijk van de inkomsten van de indicaties die gekoppeld zijn aan elke deelnemer. Gaan er deelnemers weg dan is het van belang dat er weer deelnemers of extra uren bijkomen om financieel in balans te blijven. Tot op heden hebben we dat aardig in de hand.
De Sint
Net als vorig jaar hebben heeft de Sint ook dit jaar alle deelnemers en vrijwilligers een klein presentje gegeven. Iedereen heeft een overheerlijke chocolade letter mogen ontvangen van van der Most. Onze plaatselijke bakkerij. Sint houdt rekening met de lokale ondernemers.
Kerst
We zijn gewend om rond Kerst gezamenlijk af te sluiten met een gezellige kerstmaaltijd met alle deelnemers en vrijwilligers. Vanwege corona kan dit jammer genoeg niet doorgaan. Toch proberen we vlak vóór Kerst en tussen Kerst en Oud en Nieuw ervoor te zorgen dat er steeds wat extra’s tijdens de pauzes zal worden getrakteerd, zodat de warmte en gezelligheid van de feestdagen gevoeld mag worden. En natuurlijk krijgt iedereen een ruim gevuld kerstpakket of een kadobon. Dit jaar hebben we ervoor gekozen de deelnemers te laten kiezen voor een kerstpakket of een kadobon. Er is dus voor ieder wat wils.
We willen alle deelnemers bedanken voor hun fantastische inzet van dit afgelopen roerige jaar. Het nieuwe jaar pakken we met z’n allen vol goede moed op om er weer een succesvol jaar van te maken. Ook dank aan al onze vrijwilligers en stagiaires.
Op naar weer een nieuw jaar waarin we steeds in goed en gezamenlijk overleg met iedereen blijven samenwerken en elkaar blijven steunen, zien en horen!
Tot slot, voor wie nieuwsgierig is geworden naar de resultaten van de verbouwing, schroom niet om eens een kijkje te komen nemen. Iedereen is van harte welkom.

NIeuwsbulletin 2020-08-03

De eerste piek van de corona lijkt achter de rug te zijn. We hanteren de regels van het RIVM. Financieel hebben we weinig tot geen schade gehad. Wel extra kosten door alle maatregelingen.
Op maandag 6 juli kregen wij het droevige bericht dat Jan Betram tijdens zijn vakantie is overleden. Jan is 69 jaar geworden. Elke dinsdag kwam hij bij de Enk. Wij hebben Jan tijdens onze BBQ herdacht met één minuut stilte.
Woensdag 8 juli hebben we een externe audit gehad.  Pascal en Joop hebben een rondleiding gegeven en daarna werd de kwaliteit met Marianne doorgenomen. De auditor was positief en gaf aan dat wij goed bezig zijn met een goed georganiseerd geheel. Het certificaat Kwaliteitswaarborg zorgboerderijen van de Federatie Landbouw en zorg is weer voor 3 jaar gewaarborgd.
Woensdag 15 juni is Stigas (kwaliteit voor veiligheid) geweest om te kijken of de veiligheid in orde is.
Dit was positief. Er komt een verslag met daarin de acties die nodig zijn om de veiligheid optimaal te houden.
Het laatste half jaar zijn er vorderingen gemaakt met de verbouwing. De vrijwilligers Wim Gerrits, Henk Brouwer, Piet Hulshof, Hermen ten Klei hebben veel werk verricht door de keuken te verbouwen, elektra aan te leggen en te schilderen.
In juli zijn dezelfde mannen samen met Gerrit Prins, Rinus Alferink en Andreas Mars het dak vernieuwd. Er is hard gewerkt. De lekkage is verholpen en we kunnen weer jaren vooruit.
Een groot applaus voor de vrijwilligers.
Op 3 juli hebben de Raad van Toezicht en de Vrienden van de Enk een leuke ontmoeting gehad op het land van Henk Holtmaat. Gerda ter Brake en Henk Holtmaat stoppen met de Vrienden van de Enk. Hiervoor komen Gerrit Prins en Joop Holtmaat in de plaats.
Op 16 juli hebben we onze jaarlijkse BBQ met de deelnemers, vrijwilligers, stagiaires en personeel gehouden. We hebben hier met zijn allen van genoten.