Nieuwsbulletin 2020-12-18

Het jaar zit er bijna op en we grijpen wederom de gelegenheid aan om jullie op de hoogte te houden over het reilen en zeilen binnen ons bedrijf, Stichting de Enk Lemelerveld, Leer- en werkbedrijf.
2020 is het jaar van corona. 15 maart jl. werd alles anders. De eerste golf is geweest en inmiddels zijn we beland in de tweede. Toch wordt deze golf heel anders ervaren dan de eerste. En toen was het 14 december 2020! Premier Rutte kondigt vanuit zijn torentje nog verder gaande maatregelen aan. We merken dat dit even een impact heeft op alle deelnemers. Gelukkig kunnen we met z’n allen gewoon doorwerken en ervaren we dat de onzekerheid en angst voor het grootste gedeelte naar de achtergrond zijn verdwenen. Alert zijn we nog steeds! Afstand houden en handen wassen voeren nog steeds de boventoon.
“Bij klachten blijf je thuis en je laat je testen”… dat geldt voor iedereen.
Het blijft een rare en bijzondere tijd, waarin de één meer onzekerheid en ongemakkelijkheid ervaart dan de ander. We zullen het ermee moeten doen. Ook in dit proces blijven we elkaar bij de Enk zoveel mogelijk steunen, zijn we een luisterend oor en proberen we iedereen te stimuleren om de structuur vast te houden, vooral dit laatste blijkt en blijft van groot belang.
Ondertussen hebben we niet stilgezeten en is er veel gebeurd en veranderd.
Personeel
1 november 2020 heeft Joop in kleine kring afscheid genomen, volledig rekening houdend met de corona regels. Zijn laatste werkweek stond in het teken van afscheid, niet groots gevierd, maar zeker klein maar fijn. Nu geniet hij van een welverdiend pensioen. Joop blijft nog verbonden met onze stichting door deelname aan de ‘Vrienden van de Stichting’.
Marianne heeft de managementtaken op zich genomen, ondersteund door Jet, Frank en Mathijs. Laatstgenoemde is vanaf 1 november 2020 voor 4 dagen per week als begeleider door ons aangenomen om ons team te versterken. Mathijs is 26 jaar, heeft ervaring met onze doelgroep en heeft 2 rechterhanden.
Zijn jonge geest kan een goede aanvulling zijn op alle al aanwezige vijftig plussers.
We hebben er vertrouwen in!
Stagiaires
We zijn niet alleen een leerbedrijf voor onze deelnemers maar ook zeker voor stagiaires die elk jaar bij ons de kans krijgen om ervaring op te doen met de werkzaamheden binnen ons bedrijf en onze deelnemers. We kiezen hier heel bewust voor omdat we graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen t.a.v. een groep jonge mensen die de begeleiders van de toekomst worden. We nemen ze graag mee aan de hand, zodat ze kunnen leren en groeien als mens en als begeleiders in de dop.
Verbouwing
We zijn blij met de jongste resultaten van de verbouwing van de afgelopen maanden. De keuken met doorbraak is helemaal klaar. Alles is geschilderd en gestuukt. De vloer in de keuken en hal is gelegd en gesponsord door Wagenmans Wonen te Lemelerveld, hoe fijn is dat. Ook de winkel is flink onder handen genomen. Alle elektriciteit is aangepast en vernieuwd, nieuwe plafonds, lambrisering over de verwarmingen, alles is gesausd en een aantal wanden zijn bedekt met hippe behangetjes die er op een prettige manier uitspringen. Na weken dicht te zijn geweest hebben we in de week vóór Sinterklaas in rap tempo de winkel weer ingericht en in kerstsferen gebracht. Nu zitten we er weer gezellig bij en vooral rond de feestdagen is dat een prettige gedachte.
Dankzij onze geweldige vrijwilligers kunnen we dit alles waarmaken. We zouden niet zonder ze kunnen!
Het eerstvolgende project staat inmiddels alweer op stapel. Het aanzicht van het pand zal aanzienlijk worden aangepast, daarmee zal de uitstraling vele malen aantrekkelijker worden en zal het vooraanzicht er meer uitspringen dan dat het nu doet en dat is precies de bedoeling.
Financieel
Financieel gaat het ondanks de verbouwingskosten en de corona vooralsnog goed. We staan er stabiel voor en dat houden we graag zo. Het blijft van groot belang hier wel steeds kritisch naar te kijken en de vinger aan de pols te houden. We zijn afhankelijk van de inkomsten van de indicaties die gekoppeld zijn aan elke deelnemer. Gaan er deelnemers weg dan is het van belang dat er weer deelnemers of extra uren bijkomen om financieel in balans te blijven. Tot op heden hebben we dat aardig in de hand.
De Sint
Net als vorig jaar hebben heeft de Sint ook dit jaar alle deelnemers en vrijwilligers een klein presentje gegeven. Iedereen heeft een overheerlijke chocolade letter mogen ontvangen van van der Most. Onze plaatselijke bakkerij. Sint houdt rekening met de lokale ondernemers.
Kerst
We zijn gewend om rond Kerst gezamenlijk af te sluiten met een gezellige kerstmaaltijd met alle deelnemers en vrijwilligers. Vanwege corona kan dit jammer genoeg niet doorgaan. Toch proberen we vlak vóór Kerst en tussen Kerst en Oud en Nieuw ervoor te zorgen dat er steeds wat extra’s tijdens de pauzes zal worden getrakteerd, zodat de warmte en gezelligheid van de feestdagen gevoeld mag worden. En natuurlijk krijgt iedereen een ruim gevuld kerstpakket of een kadobon. Dit jaar hebben we ervoor gekozen de deelnemers te laten kiezen voor een kerstpakket of een kadobon. Er is dus voor ieder wat wils.
We willen alle deelnemers bedanken voor hun fantastische inzet van dit afgelopen roerige jaar. Het nieuwe jaar pakken we met z’n allen vol goede moed op om er weer een succesvol jaar van te maken. Ook dank aan al onze vrijwilligers en stagiaires.
Op naar weer een nieuw jaar waarin we steeds in goed en gezamenlijk overleg met iedereen blijven samenwerken en elkaar blijven steunen, zien en horen!
Tot slot, voor wie nieuwsgierig is geworden naar de resultaten van de verbouwing, schroom niet om eens een kijkje te komen nemen. Iedereen is van harte welkom.

NIeuwsbulletin 2020-08-03

De eerste piek van de corona lijkt achter de rug te zijn. We hanteren de regels van het RIVM. Financieel hebben we weinig tot geen schade gehad. Wel extra kosten door alle maatregelingen.
Op maandag 6 juli kregen wij het droevige bericht dat Jan Betram tijdens zijn vakantie is overleden. Jan is 69 jaar geworden. Elke dinsdag kwam hij bij de Enk. Wij hebben Jan tijdens onze BBQ herdacht met één minuut stilte.
Woensdag 8 juli hebben we een externe audit gehad.  Pascal en Joop hebben een rondleiding gegeven en daarna werd de kwaliteit met Marianne doorgenomen. De auditor was positief en gaf aan dat wij goed bezig zijn met een goed georganiseerd geheel. Het certificaat Kwaliteitswaarborg zorgboerderijen van de Federatie Landbouw en zorg is weer voor 3 jaar gewaarborgd.
Woensdag 15 juni is Stigas (kwaliteit voor veiligheid) geweest om te kijken of de veiligheid in orde is.
Dit was positief. Er komt een verslag met daarin de acties die nodig zijn om de veiligheid optimaal te houden.
Het laatste half jaar zijn er vorderingen gemaakt met de verbouwing. De vrijwilligers Wim Gerrits, Henk Brouwer, Piet Hulshof, Hermen ten Klei hebben veel werk verricht door de keuken te verbouwen, elektra aan te leggen en te schilderen.
In juli zijn dezelfde mannen samen met Gerrit Prins, Rinus Alferink en Andreas Mars het dak vernieuwd. Er is hard gewerkt. De lekkage is verholpen en we kunnen weer jaren vooruit.
Een groot applaus voor de vrijwilligers.
Op 3 juli hebben de Raad van Toezicht en de Vrienden van de Enk een leuke ontmoeting gehad op het land van Henk Holtmaat. Gerda ter Brake en Henk Holtmaat stoppen met de Vrienden van de Enk. Hiervoor komen Gerrit Prins en Joop Holtmaat in de plaats.
Op 16 juli hebben we onze jaarlijkse BBQ met de deelnemers, vrijwilligers, stagiaires en personeel gehouden. We hebben hier met zijn allen van genoten.