Over de Enk

Stichting de Enk is gevestigd aan de Vilstersestraat in Lemelerveld. De Enk is een bedrijf waar mensen aan de slag kunnen die vooralsnog geen werkzaamheden kunnen verrichten op de reguliere arbeidsmarkt.

Door mensen hier aan het werk te zetten kunnen zij hun kwaliteiten inzetten en erachter komen wat ze leuk vinden, waar ze plezier aan beleven en arbeidsritme op kunnen doen. Een deelnemer kan hierdoor zijn zelfwerkzaamheid, taakgerichtheid en vaardigheden ontwikkelen. Op die manier kan mogelijk een plek op de arbeidsmarkt gevonden worden.

Door de kleinschaligheid kan een deelnemer rekenen op ruime ondersteuning en aansturing op maat door ervaren begeleiders die op de werkvloer aanwezig zijn. Joop Holtmaat (Directeur), Marianne van Dam, Jet Lanning, Frank Spoolder en Wendy Langkamp.

De visie van De Enk en haar kleine commerciële omgeving past goed bij de kansen voor groei van een deelnemer.

De directe binding met het maken van een product, het contact met bezoekers en de klanten in de winkel, doet een gezond appèl op de inzet en ontwikkeling van mensen. Met de ervaring en motivatie kan de energie gevonden worden die nodig is om te geloven en te werken aan de eigen arbeidstoekomst. Stichting de Enk is een erkend leerbedrijf. Mede dankzij de gemeenten Raalte en Dalfsen en gemeentes in de omgeving wordt de Enk gezien als een erkend activerings- en re-integratietraject.

Wie zijn wij?

Wij zijn een laagdrempelige zorgaanbieder, waar persoonlijke begeleiding van essentieel belang is. Een plek waar deelnemers hun kwaliteiten kunnen laten zien en nieuwe technieken aan kunnen leren. Opnieuw wennen aan een gezonde dagstructuur is voor velen belangrijk. De Enk geeft de deelnemers de mogelijkheid om te integreren in het bedrijfsleven.

Wij geven de deelnemer minimaal 2 jaar de tijd om door te stromen naar het bedrijfsleven en hierin te integreren. Als dit voor de deelnemer niet mogelijk is, kan de deelnemer in overleg met aansluitende instanties hier blijven werken. Plezier hebben of krijgen binnen het arbeidsproces staat bij ons bedrijf hoog in het vaandel. Mocht een deelnemer binnen onze bestaande werkzaamheden niet de uitdaging of het plezier vinden waar wij naar streven dan creëren wij deze.

Onze medewerkers hebben gezamenlijk meer dan 80 jaar werkervaring binnen gehandicapten, gezondheids- en jeugdzorg. Doordat wij werken op basis van het competentiemodel is onze benadering en begeleiding altijd gericht op het positieve. Bij ons bestaan mislukkingen niet, dit zijn leerprocessen. Door de kleinschaligheid van ons bedrijf kunnen wij iedere deelnemer net een stukje meer begeleiding en zorg bieden.

Onze deelnemer is:

• Een persoon met psychiatrische/psychische problematiek
  • Een persoon met een lichamelijke problematiek
  • Een persoon met een verstandelijke beperking
  • Een persoon met niet aangeboren hersenletsel
  • Een persoon die re-integratie verplichting heeft (tweede spoor)
  • Een persoon die vanuit de gemeente sociale activering nodig heeft

Ambulante begeleiding

Wij bieden deelnemers ook ambulante begeleiding aan als de deelnemer dit prettig vindt. Dit houdt in dat we op regelmatige tijden, bijvoorbeeld 1x in de week/twee weken bij een deelnemer thuis op bezoek komen. Het doel hiervan is om de thuissituatie, samen met de deelnemer, zo te creëren dat de deelnemer zich prettig voelt en met plezier naar zijn werk gaat. Er kunnen ook andere doelen gesteld worden.

Enkele voorbeelden:

• Hulp en uitleg bij mobiele apparaten (tablet, mobiele telefoon)
  • Inplannen van afspraak in agenda of tablet/telefoon
  • Post openen en verwerken
  • Mail openen en verwerken
  • Meegaan met huisarts-  of ziekenhuisbezoeken.
  • Het regelen van huishoudelijke hulp
  • Helpen bij de communicatie met familie
  • Contact met allerlei instanties
  • Samen opruimen van spullen in huis

Stichting de Enk en Kaarsenmakerij Salland zijn op dit moment gesloten in verband met het coronavirus. Wij volgen de huidige ontwikkelingen en maatregelen en zullen eventuele wijzigingen op deze pagina bekend maken.